Monday, August 16, 2010

Tolong lah, hentikan MENGELUH...!







Senario Hamba Allah


Di Sekolah:

Keadaan Si Kaya:

Aku merasa bosan ke sekolah, rasa berat kaki ingin melangkah....aku berasa bosan, melihat wajah yang sama sahaja untuk bertahun lamanya di kelas2......hinggakan rasa tiada apa yang istimewa, di sekolah...cikgu pun bukanlah yang 5 Star, semua cikgu macam baru habis praktikal sahaja...Kasut pula buruk, ayah aku sudah dipesan banyak kali, x juga beli kasut baru...bosannya hidup...


Keadaan Si Miskin:


Ya Allah, bila lah rasanya aku dapat pergi ke sekolah bersama rakan2 lain..umur pula semakin berganjak, kawan lain sudah sedikit demi sedikit menjauhkan diri dari aku kerana mereka dah ada dunia mereka sendiri, aku seronok melihat mereka ke sekolah, aku juga ingin pergi...apakan daya, ibu hanya berpendapatan jual kuih, sehari dapat dalam rm30.....adik beradik ramai, bestnya kalau aku ada cikgu yang sudi ajar aku di masa luang mereka....tp xde....sibuk je, ishkkk...kawan2 lain seronok je pakai kasut baru...tp..aku tiada kaki untuk memakainya...tp tidak apa....aku redha, aku tiada kaki, bukan tiada otak........



Di Pasar:

Si Kaya:

Ah malasnya aku hendak ke pasar.......hari2 kena tuang minyak angkat bakul p beli barang, kena bangun awal pagi, kalau x pergi anak2 x makan pulak...redha jer lah.....pakai baju kena selekeh, air kat pasar tu busuk..bau bangkai.....eyekk!!~.....selipar kena baru, kalau x tergelincir aku dalam pasar....buat hilang maruah sahaja.....


Si Miskin:

Hurm...setiap hari aku kena bangun untuk mengangkut barang di pasar. Bekerja dengan bangsa asing ni, biasalah....kena tepati masa, sebab aku ni golongan jenis pakai buang, ramai lagi boleh buat kerja aku, tp xper...ianya bukan masalah...aku x mahu anak2 aku lapar...biarlah aku ikat perut....kasut Pua Chu Kang ni pun dah bocor, kotoran masuk ke kasut hinggakan kaki aku ada ketuat, dan ulat air....hurm...sabar, anak2 aku pasti berjaya insyallah.



Suami Isteri:


Keadaan Si Kaya:


Abg...awak tolonglah tengokkan anak tu, saya ni ada meeting wanita di Bandar sana, awak tolonglah jagakan. Suami: awak ni, saya sibuklah....mcm2 saya nak buat untuk awak..kehendak awak dah lah xpernah sedikit, anak2 lagi.....awak bgikan sahaja duit tu kepada budak tu, pandai2 lah dia hidup, asal dia x lapar.....pesan kat dia, jaga air muka keluarga.



Keadaan Si Miskin:

Abg...saya tgok anak2 kita ni rindukan abg...siang malam abg kerja,....boleh x saya bawa anak2 t bila abg kerja di bendang??....Suami: bawalah, tp hati2 dalam perjalanan...awak gunalah motor saya tu, esok saya suruh kawan saya ambil saya untuk ke tempat kerja.....Sayang, jangan bagi anak2 kita lapar iman dan ilmu, jgn berikan makanan yang tidak sihat....biarlah sedikit, itu sahaja yg kita ada...asalkan berkat...insyallah...=)




sahabat, hidup kita jangan suka mempertikaikan takdir yang Allah tetapkan, apa yang Allah berikan, percayalah itulah yang terbaik untuk kita. Allah xkan mendera kita hingga tidak tertanggung masalah yang diberikan kepada kita. Allah berikan Akal dan hati sebagai modal untuk kita berjaya.....carilah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat.....bersusah dahulu bersenang kemudian..insyallah...


Anaz Masrurah
16-8-2010
3:57

No comments:

Post a Comment