Sunday, August 30, 2009

Kalau Dah Minat Seseorang..cubalah ambil hati Mak Ayahnya dulu..ada Berani?




CINTA....Siapa kata cinta itu salah?? Bagaimana Cinta itu boleh jadi salah?? Setiap manusia perlukan percintaan..

Tapi, apa lebihnya cinta ni?? Cinta ini suatu hubungan yang kompleks..sukar ditafsirkan. Cinta Nafsu sering menguasai dari Cinta Suci...Sahabat sekalian, cinta yang kita kejar tidak akan kita jumpa selagi kita kejar kepadanya. Nama pun kejar..tapi cinta mudah dapat ini apa pula?? Setiap manusia lalui percintaan mesti terasa tidak pernah cukup..nak lebih dri pasangan biasa pula kadang2..ini yang salah.


Ada yang kata, Kahwin pilihan Mak Ayah lebih Baik..sebahagiannya berkata Pilihan sendiri yang lebih Baik sebab kenal satu sama lain. Setiap contoh ini ada contah kebaikannya tersendiri..


Contoh 1: Khadijah meminta kepada bapa saudaranya, WaraQah Bin Naufal, untuk meminang Nabi Muhammad s.a.w...setelah mengenali sifat Muhammad yang jujur dan sebagainya.

Contoh 2: Nabi Muhammad mengahwinkan puterinya Fatimah Al Zahra dengan Saidina Ali Karamallahu Wajhah.


Maknanya disini, anything can happens in love n marriage. Ada yang kata x perlu berkenalan dan cinta datang sendiri. Tetapi, kenapa ada yang lawa, berpelajaran, x berumahtangga? Saya bukan ingin menyentuh peribadi seseorang...jika kita lihat dari sudut yang lain kenapa Cinta boleh jadi gagal..

1-Mengenepikan keluarga dan beranggapan orang tua tidk perlu tahu soal pasangan mereka...70% dari kalangan pasangan yang clash kerana org tua xkenal.

2-Perempuan menyamakan pemikiran mereka dengan lelaki. Contoh: Perempuan sangat selalu rindu dgn pasangan bila pasangan selalu disisi, dan lelaki pula lebih rindu jika dah lama x jumpa...

3-Perempuan sanggup bergadai apa sahaja supaya cinta x lari...jangan marahlah saya cakap, gadai maruah, kerana ini lah bnda pahit ditelan. Perempuan kena hati2 ye..

4-Menjadikan perkara remeh menjadi seberat2 masalah. Ini memang dah kritikal


Tapi ini adalah sedikit tips..ingatlah kawan2..Allah akan cukupkan hak kita, bila kita cintakan Dia. Kita bagi cinta kecil jer nak dibandingkan balasan pasangan yang soleh dan solehah, anak2 yang baik sahsiahnya, rumahtangga bahagia, pelajaran cemerlang. Jangan lupakan Mak Ayah..sahabat2 kena ingat, ketika kita cintakan Allah, jika Dia berikan pasangan, memang itu pasangan yang baik tetepi awas!! cinta Allah beri ini boleh Allah tukarkan ownernya kepada Syaitan Laknatullah...Be Careful,And dont go around breaking young girls hearts , The lies become a truth...hehe mcm lagu Billie Jeans lak.....

No comments:

Post a Comment